zondag 18 november 2012

Mens en samenleving: Paul Verhaeghe -> stelling 2



"Pesten was vroeger een probleem op de scholen, nu is het volop aanwezig op de werkvloer, als een typische symptoom van onmacht, waarbij de frustraties afgereageerd worden op de zwaksten."

Mijn mening:
Ik ga hier volledig mee akkoord dat er niet enkel meer op scholen wordt gepest, ook openbaar, op het werk overal is er wel ergens een pestgedrag. Dit variërend in verschillende lagen van pestgedrag van een woordenwisselingen tot echt vernederen, kleineren en ook fysiek pestgedrag. Het pestgedrag is ook soms niet meer alleen van man tot man in het echte leven maar dit gedrag gaat nu soms ook ver de wereld in door deze persoon te kleineren op het web. Ik ga even meer in op pesten op het werk of ook wel Mobbing genoemd.

MOBBING is de activiteit waarbij een individu door een groep wordt lastig gevallen, geïntimideerd of gepest. Mobbing komt in alle lagen van onze samenleving voor.
Mobbing op de Werkvloer richt zich voornamelijk op mobbing binnen het bedrijfsleven en de overheid. Jaarlijks worden gemiddeld 250.000 werknemers in Nederland gepest.

Mobbing beschadigt niet alleen het individu. Binnen organisaties zorgt mobbing voor een verziekte werksfeer en een afname van de arbeidsproductiviteit. Het verhoogt de risico's op langdurige arbeidsongeschiktheid en juridische procedures.

Anonieme getuigenis
De pesterijen
Op allerlei manieren ben ik hiermee in contact gekomen. Mond snoeren, schreeuwen, schelden, vloeken, woede uitbarstingen, kleineren, belachelijk maken. Als ik zat te telefoneren er door heen praten. Mij niet laten uitspreken. Dingen expliciet op de grond gooien. Taken af pakken. Taken geven buiten mijn kunnen. De deur letterlijk op slot draaien. Verplichten om dingen onder dwang te tekenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten