maandag 24 december 2012

Mens en medemens: Pizzabuffet


In de les RZL kregen we een situatie te horen over het onderwerp 'Pizzabuffet'
Situatie:
Samen met mijn vriendin gaan we een hapje gaan eten in de Pizza Hut. Ik kies voor het buffet, maar mijn vriendin heeft zo'n zin in een pizza hawaï. En omdat deze pizza niet bij het buffet hoort kiest ze gewoon voor de pizza hawaï. Maar nadat haar pizza op is, ziet ze dat ik een stuk pizza barbecue aan het eten ben. En natuurlijk heeft ze daar ook zin in. Ze vraagt of ik een stukje barbecue wil meenemen voor haar.

Wat doe ik?
In de les had ik onmiddellijk de mening van ja wat is 1 stukje natuurlijk neem ik dat mee. Als het maar geen volledige pizza is. Wat kan dat 1 stukje nu kwaad. Maar na bekijken uit andere hoeken denk je hier wel oven over na. Toen de lector vertelde dat dit een vorm van diefstal was, was ik even geschrokken.

Wat doe ik als ik daar werk en dit zie gebeuren?
Ik zou niet onmiddellijk ingrijpen als ik zie dat dit meermaals gebeurt zou ik wel de verantwoordelijke er bij halen want toen de lector hierbij grondig uitleg gaf dacht ik even dat dit wel erg was. Als iedere persoon in de Pizza Hut dit doet en er zitten 40 mensen die pizzabuffet nemen en ze halen allen 1 stukje voor iemand die geen pizzabuffet heeft. Zijn dat 40 stukjes, de pizza wordt in 6 stukken verdeeld. Zijn dat 5 niet betalende pizza's x 52 weken in jaar = 210 niet betaalde pizza's in 1 Pizza Hut komt neer op 1680 euro die zomaar de deur uitvliegt door niet betalende. 

Zou ik durven met 2 personen van een buffet eten terwijl ik maar voor één betaald heb?
Nee dat zou ik niet durven. Hierdoor zou ik wel een zeker schuldgevoel krijgen maar ik ben er van overtuigd dat het zeker wel gebeurd. 

2 opmerkingen:

  1. Ik zou denk ik hetzelfde reageren als u Glenn. Mensen staan er vaak niet bij stil dat dit inderdaad een vorm van diefstal is, zeker als je het meer als één keer doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. veel mensen staan er niet bij stil , maar eigelijk gebeurd dit meer en meer..ik zou ook hetzelfde reageren of u :)

    BeantwoordenVerwijderen